CIEKAWOSTKI

dlaczego

Statystyczny Polak zjada rocznie ponad 100 kilogramów chleba, jednak niektórzy rezygnują z pieczywa, bo uważają, że tuczy.

Tymczasem jak przekonują dietetycy i lekarze – chleb to samo zdrowie. Cały szkopuł tkwi w tym, by umieć wybrać najlepsze dla nas pieczywo. Wcale nie jest, bowiem tak, że tylko ciemny razowy chleb jest naprawdę zdrowy, a pozostałe gatunki to bezwartościowe wypełniacze żołądka. Przekonaj się, więc, jakie rzeczywiste właściwości zdrowotne ma chleb i naucz się wybierać ten najlepszy.

Warto zwrócić uwagę na to, że chleb zawiera błonnik. Najwięcej ma go chleb żytni – cztery średnie kromki dostarczają ok. 18 g błonnika, czyli połowę tego, ile potrzebuje nasz organizm każdego dnia. Taki chleb wymaga dłuższego żucia, co sprawia, że zjadamy go mniej. Co ważne wbrew powszechnej opinii żaden chleb nie tuczy, o ile jemy go z umiarem – średnia kromka ma zaledwie 68 kcal. Zawiera też sporo węglowodanów, głównie skrobię, która łagodnie podnosi poziom glukozy we krwi, dając uczucie sytości na dłużej. Można spokojnie zjeść nawet 2–4 kromki dziennie bez obawy, że przytyjemy.

Ponadto pszenne i żytnie bochenki są bogatym źródłem magnezu oraz witamin z grupy B, poprawiających pamięć, koncentrację, łagodzących objawy stresu, działających przeciwdepresyjnie oraz poprawiających pracę układu nerwowego.

Zdaniem lekarzy spożywanie chleba w odpowiednich proporcjach, zwłaszcza chleba wypiekanego na zakwasie chroni nasz organizm przed nowotworami. Pieczywo takie zawiera kwas mlekowy, który ułatwia procesy trawienne i zapobiega zaparciom, hamuje rozwój bakterii chorobotwórczych, sprzyja rozwojowi „dobrych” bakterii. Te zaś nie tylko zwiększają odporność organizmu, ale również hamują rozwój komórek rakowych, zapobiegając nowotworom jelita grubego.